BPO en av de snabbast växande branscherna i Filippinerna

29 Okt

En av de branscher som växer allra snabbast i Filippinerna är outsourcing av affärsprocesser, även kallat BPO (Business Process Outsourcing). Det är en bransch som förser miljontals av landets invånare med välbetalda och högkvalitativa arbeten, samtidigt som den ekonomiska aktiviteten i landet stimuleras av de investeringar som företag i branschen gör.

Filippinernas framgång som det förlovade landet för BPO-branschen är relativt ny, men faktum är att det är hela 25 år sedan som västerländska företag började outsourca sin kundtjänst till ett callcenter i Filippinerna. Under 90- och 00-talen växte branschen kraftigt, tack vare att allt fler företag valde att förflytta sin kundtjänstverksamhet till landet.

År 2005 stod Filippinerna för 3% av omsättningen på den globala BPO-marknaden. 2010 hade filippinska callcenters 525 000 medarbetare, och landet är idag på väg att bli världsledande inom BPO. I dagsläget ligger landet 2:a på listan över de 100 platser runt om i världen som flest företag väljer för outsourcing av sina affärsprocesser.

Ett av de företag som har valt att tillhandahålla tjänster inom BPO från Filippinerna är 3oBPO. Företaget erbjuder såväl kundtjänstverksamhet som content management och influencer marketing, och verkar inom flertalet branscher – bland annat e-handel, handel, resor, teknik, fastighet och rekrytering.

Nyckelfaktorer för Filippinernas framgång inom BPO

Det finns en rad olika anledningar till att Filippinerna är ett av världens ledande länder för outsourcing av affärsprocesser, såsom influencer marketing, content management, kundtjänst m.fl. Några av dessa faktorer inkluderar:

  • Investerar i landets BPO-industri åtnjuter flera incitament, såsom skattelättnader och och förenklade importprocesser.
  • Filippinska medarbetare talar inte bara engelska flytande, till skillnad från sina indiska motsvarigheter, utan är även mer tålmodiga. Tålmodighet är ett personlighetsdrag som kommer väl till hands när man har att göra med ilskna och otåliga kunder.
  • Den inhemska regeringen är snabba med att genomföra lagförändringar som gynnar utländska företag som vill outsourca affärsprocesser till Filippinerna. Nyligen infördes till exempel ett lagförslag som är förenligt med internationella standarder för känslig data, vilket gör att filippinska företag numera kan hantera känslig information utan att uppdragsgivaren behöver oroa sig för huruvida informationen är säker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *