Köp julklappar till personal – det är bra för affärerna

24 sep

När julen nalkas har du som företagsledare chansen att visa din uppskattning för medarbetarnas och deras hårda slit. Detta gör du enklast med hjälp av klappar som får medarbetarna att känna sig uppskattade. Men vad bör man då tänka på när man köper julklappar till personal? Läs vidare för att få inspiration och tips på hur du kan resonera!

Att köpa julklappar till personal är bra för affärerna

Det finns flera skäl till att man som arbetsgivare bör köpa klappar att ge till sina anställda. Några exempel på dessa är att:

  • Du potentiellt sett kan öka produktiviteten på arbetsplatsen genom att köpa in och ge bort julklappar till personal.
  • Dessa gåvor behöver inte nödvändigtvis kosta skjortan men kan ändå göra ett stort intryck på den enskilde anställde.
  • Det finns en mängd olika produkter och tjänster vilka gör sig bra som klappar till medarbetare.
  • En smidig lösning är att köpa ett gåvokort i form av till exempel ett supékort eller något annat slags presentkort.

Studier har också visat att det är bra för affärerna att verkligen se medarbetarna och ge dessa det beröm som de förtjänar. En överväldigande majoritet av alla anställda ser nämligen sådana erkännanden som ett sätt att bygga en starkare och mer positiv företagskultur. På samma sätt kan också företagskulturen försvagas om dessa erkännanden lyser med sin frånvaro.

Visa uppskattning för dina anställda mot slutet av året

Det går inte att komma ifrån det faktum att dina medarbetare är en väldigt viktig tillgång för företaget. Därför är det såklart på sin plats att mot slutet av året tacka de anställda för det jobb som de har lagt ner i verksamheten. Fysiska gåvor såsom presentkort eller produkter brukar faktiskt vara mer uppskattade än bonusar och andra kontanta gåvor. Därför bör du hålla utkik efter sådana när du vill ge klappar till personalen som visar din uppskattning för det bra jobb som de har gjort under året.

Genom att se dina medarbetare på detta sätt kan du få dem att känna sig uppskattade och sedda. Detta kan i sig få dem att jobba ännu hårdare för företaget och därmed öka produktiviteten.