Vad är det tråkigaste man som privatperson kan lägga pengar på? Vad är det för utgift som tar emot mest varje gång man ska hala fram kontanter i kassan eller slå in bankkoden online? Ingeting kan såklart konkurrera ut dem stora sakerna, så som hyran, försäkringen eller el-avgiften, men hur hopplöst känns det inte att behöva lägga pengar på dem små sakerna i tillvaron, så som vattenflaskor, bläckpennor eller USB-minnen? Saker vi behöver och saker som underlättar vår vardag, saker vi upptäcker först i stunden att vi har ett behov utav. Dessa små artiklar som kan tyckas så betydelselösa kan ha en stor roll i ett marknadsföringssyfte.
Giveaways i företagens marknadsföring
Att anordna giveaways med denna typ av produkter är ett skottsäkert sätt för vilken organisation som helst att få en trygg relation till sina kunder. Att ge bort varor som ingen egentligen gillar att lägga pengar på ger intrycket av att ni är en givmild och omtänksam firma som har era kunders intresse varmt om hjärtat.
Tänk dig själv att du står i kassan på mataffären. Skatten på plastpåsar har höjts och nu kostar dem sju kronor istället för två. Du har helt missat att det är just idag denna nya kostnad införs på riktigt och du står nu där med alltför många varor för att kunna bära dem i händerna. Hur glad hade du då inte blivit om du nyligen passerat ett tält på kulturfestivalen i stan där ett trevligt bolag delade ut bärkassar? För en oväsentlig summa pengar har detta företag köpt in ett antal tygpåsar och tryckt sin logga på dem. Dessa påsar har delats ut till flertalet förbipasserande och du råkar vara en av dem. Denna firma och denna bärkasse sparade dig just sju kronor, någonting du inte kommer att glömma i första taget. Denna enkla lilla gest kommer ge dig ett förtroende för detta företag, ett förtroende som kommer att växa och hålla i sig. När du senare är i behov av någonting som just det företaget tillhandahåller, ökar sannolikheten att du vänder dig just till dem för att du kommer ihåg hur dem ställt upp för dig förut och att dem garanterat kommer att göra det igen.