Om hashtags – hur och varför det används

28 feb

Så kallade hashtags syns ofta i sociala medier och består av tecknet ”#” följd av ett ord eller flera, till exempel #inredning. Tagsen används i samband med att bilder, texter eller annat innehåll publiceras på olika plattformar, främst för att det ska bli enkelt att hitta inlägg inom just den kategori som ordet tillhör. Läs mer om tecknet, samt hur och varför det används här.

Vad är hashtags?

Hashtags används som sagt inom sociala medier, delvis för att ge bilder, texter och annat innehåll en större spridning. Med hashtags blir det också enklare för användare på olika plattformar att hitta en viss typ av inlägg.

På till exempel instagram, där innehåll publiceras i form av bilder eller videoklipp, följer användarna vanligen konton i form av andra användare, men det går även att följa olika hashtags. Då dyker bilder märkta med den tagen, till exempel #inredning, upp i flödet.

Det går även att använda sökfunktionen för att visa innehåll märkt med en viss hashtag och på så vis begränsas resultatet utifrån det.

Så används tecknet

Så hur används egentligen tecknet? Det kan verka komplicerat och invecklat men är i praktiken väldigt enkelt. Låt säga att en användare på en social plattform publicerar en bild på ett nyrenoverat och nyinrett rum, och vill att bilden ska nå ut till fler än bara den egna följarskaran.

Då kan bilder märkas med diverse hashtags – och ja, det går att använda sig av fler än bara en åt gången. I ett sådant inlägg skulle följande tags kunna användas:

  • Renovering
  • Inredning
  • Renoveringsinspo
  • Snickarglädje

Egentligen alla typer av ord som speglar ämnet i bilden kan användas och det finns inga direkta regler. Vad som kan vara bra att känna till är att det finns fördelar med att inte använda för många tags och ord till ett inlägg, då det kan uppfattas som rörigt och ”spammigt”.

Dessutom behöver användarkontot vara offentligt för att andra än dom egna följarna ska kunna hitta och se inlägget via hashtags. Det går heller inte att använda mellanslag, skiljetecken eller andra symboler.

För att komma i gång med att använda tags vid publicering av innehåll är det alltså bra att tänka på att välja relevanta ord, gärna korta, som faktiskt har med innehållet att göra. Prova och se – det är möjligt att fler följare ansluter och att inläggen får större spridning.